Laat de consument de elektrische leaseauto staan?

De afgelopen jaren heeft de private lease markt een flinke groei gezien. Het is niet niet langer een vereiste dat een consument een auto zelf bezit. Op dit moment is er nog niet veel vraag naar elektrische auto’s voor private lease. Niet te vergelijken dus met financial lease, waar de elektrische auto wél aan populariteit wint.

Uit cijfers van VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) blijkt dat van alle private leaseauto’s nog maar 2% elektrisch is. Het gevolg hier is dat leasemaatschappijen nog weinig elektrische auto’s aanbieden. Echter blijkt uit onderzoek dat het leasen van een elektrische auto voordeliger is dan kopen.

Verschillende leasemaatschappijen vinden dat de Nederlandse overheid zelf actief campagne moet voeren om er in de toekomst voor te zorgen dat elektrische private lease aantrekkelijker wordt voor de consument. Een mogelijke manier hiervoor is om ‘voorbeeldrijders’ de weg op te sturen. Deze voorbeeldrijders laten zien wat de voordelen zijn van elektrisch rijden. Hierdoor kan er interesse worden gewekt bij de consument voor een elektrische auto.

Als er op deze manier meer vraag wordt gecreëerd, kunnen de leasemaatschappijen op hun beurt weer inspelen door meer private leaseauto’s aan te bieden. De overheid zal de eerstkomende jaren nog financieel moeten bijspringen, actief campagne voeren om vraag te creëren en leasemaatschappijen moet hierop inspelen met een goed aanbod voor de consument.

In het regeerakkoord staat de doelstelling dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden. Om dit te behalen moet er echt een hoop veranderen. Ook de VNA houdt zich hier veel mee bezig. Ze proberen de overheid te overtuigen dat de ambitie in het regeerakkoord alleen behaald kan worden als de overheid het voor de consument een stuk makkelijker maakt.

Een mogelijke maatregel die kan worden toegepast is de zogenaamde MIA (Milieu-investeringsaftrek). Deze maatregel bestaat voor bijna alle duurzame bedrijfsmiddelen. Voor de elektrische lease sector komt het erop neer dat de leasemaatschappij een deel van de investering in de elektrische auto van zijn winst kan aftrekken, zodat hij minder winstbelasting betaalt. Dat voordeel kan worden doorgegeven in de maandelijkse leaseprijs voor de consument.

Laat de consument de elektrische leaseauto staan?
Was de informatie op deze pagina nuttig?